Observation: Mataffär

Houston, we have a problem!

Efter att ha handlat i två stora livsmedelskedjors butiker har jag kommit fram till att ekologiskt odlade palsternackor och morötter enbart säljs i storpack. Jag gillar palsternackor och morötter, jag skulle nästan vilja kalla dem mina favoritrotfrukter, men jag använder varken fem palsternackor eller ett kilo morötter i veckan.
Lägg till detta min observation att de oekologiska palsternackorna och morötterna går att köpa i lösvikt hos de två livsmedelskjedjorna jag spanat i. Jag kan alltså köpa de oekologika rotfrukterna en och en eller två och två om jag så vill.

Hur ska jag då göra?
Ska jag köpa det exakta antalet rotfrukter jag behöver, fast att de är besprutade med bekämpningsmedel, eller ska jag köpa för många ekologiskt odlade och slänga hälften?
Inget av alternativen känns roliga. Jag efterlyser ekologiska morätter och palsternackor och allt annat som går i lösvikt. Jag vill inte behöva slänga mat och inte heller vill jag behöva äta oekologiskt om jag inte känner för det!
 
 

Kommentarer
Linnea

Nån gång kanske du kan planera veckans mat så att du får användning för ett kilo morötter den veckan! T ex kan man låta det ingå i vissa huvudrätter (typ grönsaksbiffar) och använda det som sidogrönsak (eller rotfrukt då) till andra rätter!

2014-04-17 @ 17:12:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0