Linnea

Här tänkte vi berätta i varsitt inlägg hur vi snöade in på miljöspåret och vad som alltså banade väg för bloggen!

 
Jag, Linnea, tycker mig kunna se några milstolpar när jag tänker tillbaka:
 
1
Trivdes som barn ute i naturen bland blommorna. Fick ständigt höra av vuxna omkring mig vilken naturtjej jag var. "Du är ju till och med döpt efter en blomma". Började identifiera mig som naturälskare/-nörd.

2
Fick se Al Gores En obekväm sanning i högstadiesamhällskunskapen. Den träffade så rätt som den bara kunde. Insåg för första gången att det också finns en problematik när det kommer till naturen och miljön. Från och med nu försökte jag vara familjens klimatkämpe, genom att ta till alla de klassiska knepen som att släcka lampor, dra ut sladdar och Ecoekos gamla klassiker SKIPPA DEN ELEKTRISKA DÖRRÖPPNAREN!!!

3
Läste biologi 1 och 2 på det naturvetenskapliga basåret 2013 och det var här jag slog om på riktigt. Insåg att det finns fler miljöproblem än bara klimat och koldioxid. Började förstå bättre hur allt hänger ihop, hur beroende vi är av naturen och hur körda vi är om vi inte förvaltar planeten som vi borde.

Nu
Över det där sista har jag känt en himla massa ilska och förtvivlan, och det är ofta hit mina tankar vandrar om kvällarna när jag ska sova. Men, om jag var en miljökämpe förut, så är det inget mot vad jag är nu! Det har blivit som en sport för mig att leva så miljövänligt som möjligt. Ekologiska varor i mataffären har blivit samlarobjekt i mina ögon. Att känna att jag gör en insats lindrar effektivt min miljöångest, även fast jag vet att det krävs så mycket mer. Därför hoppas jag att vi med bloggen i alla fall ska kunna förändra åtminstone några små- eller storvanor hos någon där ute! I alla fall vet jag att bloggen kommer bli givande för mig själv, då jag äntligen kommer få möjlighet att förvandla allt miljökaos i mitt huvud till lite mer överskådliga, visuella, färgstarka texter och bilder. En liten städning av mina egna tankar skulle man kunna säga. Och så kommer den förstås bli en förträfflig motivation till att fortsätta tänka eko, skippa elektriska dörröppnare och att identifiera mig som naturnörd!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0