Odla din egen mat

Ett bra sätt att både vara miljövänlig och hälsosam är att odla sin egen mat, eller i alla fall grönsaker, bär och örter. Visserligen kanske inte den här årstiden är den opptimala såtiden men man kan ju börja planera för sin egen örtagård eller grönsaksland redan nu. Eller om man inte kan vänta tills man får sköta sina egna plantor kan man ju alltid odla i krukor.

Jag har faktiskt odlat lite själv i sommar, blommor, ärtor, rädisor, sallad, morötter och jordgubbar blev det. Men jag ska erkänna att mina fingrar inte är särskilt gröna, så det hela gick väl lite sådär. Bönorna och rädisorna växte visserligen, men det var allt. Men för en månad sedan började det växa, så nu är min lilla "låda" full med morötter och blommor.


Fördelarna med att odla sin egen mat är många.
   - Man slipper besprutningar och kemikalier som kan vara skadliga för både 
     miljö och människor.
   - Transporterna minskar eftersom maten inte behöver transporteras till affären
     och du behöver inte ta bilen till affären. 
   - Det blir godare och det är roligt att plantera.
   - Billigare, istället för att köpa grönsakerna köper man frön. Det kan man spara
     lite på.
  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0